Elvebredden...

Elvebredden...

mandag 9. juni 2014

Dette er grunnen til at jeg nominerte Aïcha (Spinosissimarose) til Årets Rose i 2014.

En fantastisk rose, som kommer med en imponerende blomsterflor før de fleste andre rosene starter blomstringen.  Den er sammen med Moyesii og Pendulina de første rosene i min hage som nå står i full blomst. I tillegg - den vokser på nordveggen av huset, på hushjørnet mot øst, og gjør det altså svært godt også med minimalt med sol.


Flotte Aïcha - i full blomst 9. juni 2014


Jeg vet ingen annen rose med så fantastiske støvbærere...


Aïcha er foredlet av danske Valdemar Petersen, og karakteriseres å være en av de beste gulblomstrede buskrosene. Min er nå ca 2 meter høy (med oppbinding), og den skal kunne nå en høyde på ca. 3 meter. Den starter blomstringen tidlig (4. juni hos meg i år, men det er nok drøye to uker tidligere enn normalt), og kan komme med noen spredte blomster utover sensommeren. Herdigheten er H6! 


2 kommentarer:

  1. Der fant jeg rosen som har alt jeg ønsker meg! Håper den er lett å få tak i. Ser den allerede for meg i gul/hvit bedet mitt.

    SvarSlett
  2. Den ser ut til å være i midt blink for mitt behov/ønske nå. Kan du si hvor jeg får tak i den ?
    Håpefull hilsen Sigrun Blekastad Ellingsen, sigrun.blekastad@gmail.com

    SvarSlett