Elvebredden...

Elvebredden...

mandag 26. september 2016

To flotte basilikum planter fra drivhuset har nå gått til tørking og frysing - det må være årets store matauke

Jeg sådde plantene i februar, og de har stått i bedet inne i drivhuset og gitt masse deilig basilikum til de ferske tomatene gjennom sommeren.  Men - høsten kommer og det er på tide med litt matauke

Jeg tester ut - hva som blir best.... tørking eller frysing...

Den ene planten la jeg inn i ovnen til tørk...

Det ble ikke så mye igjen - og det var utrolig lett å knuse dem...

Men - det minste syltetøyglasset jeg har ble da i det minste tre kvart fylt...

Så den andre planten -  jeg blandet med litt olje og brukte stavmikseren til å lage en jevn masse... Og - klarte å fylle 6 hele rom i isbitbrettet... (har tatt de ut av brettet og lagt de i en pose etter at de hadde frosset...)

Men - det blir utrolig eksotisk å ta i bruk egen basilikum gjennom vinteren!  Jeg ser allerede for meg å ta en "basilikumisklump" å blande i tomatsausen jeg laget tidligere i høst...

Hva som smaker best - tørket eller frosset?  Det får vi se når jeg tar meg råd til å bruke dyrebarhetene!

Og - så kan det vel hende at vi må kjøpe en plante eller fem i butikken i løpet av vinteren... Men moro er det med utprøving av nye former for "matauke".

1 kommentar:

  1. Det er veldig gøy å dyrke og foredle egen mat! Jeg har tørket eller frosset mange typer krydderurter i høst, som vanlig. Men Basilikum har jeg ikke prøvd å fryse, det ser veldig bra ut! Smart å bruke isbitform! Ha en fin dag!

    SvarSlett