Elvebredden...

Elvebredden...

tirsdag 18. juli 2017

Apple Blossom blir flottere og flottere for hvert år!

Apple Blossom kjøpte jeg fra Tyskland i 2012.  Den ble plantet ved foten av en Rosehagtorn som var begynt å skrante.


Apple Blossom er en rambler (slyngrose). Den er engangsblomstrende og kommer med ett fantastisk blomsterflor litt utpå sommeren.

Den blir bare flottere og flottere for hvert år, og det er ikke noe jeg kunne ta for gitt.  Den er nemlig plantet i svært grunn jord.  Jeg kom ikke langt ned med graving før jeg møtte stein, og eneste måten å få podestedet godt nedi bakken var å legge rota på skrå.  Det har gått så det suser, og nå har den blitt ett av blittfangene i hagen når den står i full blomst.

Jeg synes også blomstene er betagende vakre.  Og - det som er så flott med disse småblomstrede ramblerne med enkle til doble blomster, er at de holder seg så godt i regn.  Apple Blossom lar seg ikke påvirke av regnet i det hele tatt!
Winter har funnet en fin skyggeplass...

I ettertid har jeg sett at den er å få kjøpt her i Norge - i alle fall hos Hesleberg gartneri i Vollen - like borti svingen fra der jeg bor...
Det er ikke godt å si hvor godt den klarer seg i kaldere områder - hos meg er det H3...
Så - dersom din sone ikke er for langt unna er det bare en ting å si - løp og kjøp!



6 kommentarer:

  1. Nydelig! Flott å få tips til ramblere.

    SvarSlett
  2. Hei Toril. Helt nydelig. Et blikkfang i hagen. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  3. Himmel for en skjønnhet! Så stor og overfylt med lekre blomster. Den der er virkelig hagens skatt hos deg. Aldri sett den før. Spørs om den overlever hos meg. Heldige du som har Hesleberg som nabo. Det er en fryd å besøke (og handle) der.

    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, og takk for hyggelig tilbakemelding!

      Slett
  4. I morgen planter jeg apple blossom på skrå slik som du. Grunt i en skråbakke mellom fjellknaus og en pallekarm, men dette inspirerte. Når den får sendt røttene ned langs med knausen og inn under den velgjødsla pallekarmen og videre ut og ned i dybden, så går dette bra. Kanskje får den drue å klatre i seg i stedet for klematis.

    SvarSlett