Elvebredden...

Elvebredden...

onsdag 10. juli 2013

Vakker sommer med vakre roser - deilig med hageferie, Mary Magdalena, Princess Alexandra of Kent og Smarty

Austinrosen Mary Magdalena er ikke den største og tøffeste busken - den vil ikke bli særlig større en 40-50 cm.  Allikevel er det en av mine favoritter på grunn av blomstenes form, farge og duft. Helt fantastisk. Når været er varmt, går blomstenes utvikling raskt - og her er endringen fra den ene dagen til den andre:
 På mandag var kun den første blomsten i klasen sprunget helt ut - de andre tre er på veg...
 I går var alle fire sprunget ut, og det kommer også tydelig fram hvordan blomstene lysner etter hvert.
Fullt utsprunget er blomstene flate og ca 10 cm i diameter.
 Austinrosen Princess Alexandra of Kent er en annen favoritt. 
Større blomster enn Mary Magdalena - og med en helt annen farge og form...
Den enkelte busk er ikke stor i år, da den frøs helt ned i vinter og dermed (som de aller fleste Austinrosene) måtte starte på nytt.  Men - blomstenes størrelse har det ikke gått utover - de er fantastiske - ca 12 cm i diameter.
Det er stor forskjell på hvordan rosenes blomster klarer seg i regnvær, og en generell regel er at de tett fylte blomstene lettere kladder seg og faller sammen når det regner mye. 
Enkle roser er derfor et viktig innslag i min hage - det er jo ikke hvert år vi har dette været (her på Østlandet altså).  Smarty er derfor en ny rose i min hage i år.  Den står foreløpig i potte, da jeg skal stiklingsformere den for å dekke en liten skråning vi akkurat har ryddet for de gule potentillaene som stod her da vi flyttet inn. DET er nemlig ikke en av mine favoritter.
Jeg MÅ komme i gang med stiklingsformeringen nå en av de nærmeste dagene slik at de får tid nok på seg før høsten, men når rosen står full av blomsterklaser som disse, sitter det langt inne.
Smarty er en av rosene jeg presenterte i Rosebladet nr. 1, 2013. Det er en forholdsvis liten busk som brer seg utover og dermed svært godt kan brukes om kantplante og bunndekker. Blomstene er ca. 5 - 6 cm i diameter. Busken blir ca. 80 cm høy og 100 cm bred og bladverket skal holde seg friskt og fint. For noen vil det kanskje være et lite minus at den kun har svært lett duft - men det er gjerne slik - vi får ikke absolutt alt i en og samme rose.

Mine tidligere blogginnlegg finner du på Roser Clematis og stauder i Vollen: http://roserclematisogstauderivollen.blogspot.no/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar