Elvebredden...

Elvebredden...

torsdag 17. april 2014

Myske som bunndekker i et av rosebedene...

Jeg er litt usikker på hvordan jeg fikk med myske inn i hagen, men jeg har helt sikkert fått den av en hagevenn...  Jeg planlegger å bruke den som bunndekker i et av rosebedene mine, og det ser ut som det skal lykkes overmåte godt.  Jeg plantet en enslig liten plante sommeren 2012 - i fjor var det mengder å dele og spre utover i bedet - og allerede i går så jeg at det kommer opp små planter på mengder av nye steder (i bedet altså...).  Så får vi se hvordan det går.  Den sprer seg utrolig villig (kanskje skremmende villig?), og målet er at den skal holde annet ugress unna og sørge for at ikke jorda mellom rosene ligger åpen og stekes av sola.
Blomstringstiden varer lenge, og bladverket holder seg deretter grønt og fint...
Alltid interessant å høre andres erfaringer - så har du noen - del gjerne...

Videre fant jeg på nett at mysken har flotte egenskaper og blant annet kan virke: blodrensende, urindrivende, svettedrivende, leverstyrkende, galledrivende, motvirker dannelse av gallestein, betennelseshemmende, smertestillende, krampeløsende, lindrer magesmerter, beroligende, nervestyrkende, hjertestyrkende, antiseptisk og sårhelende.  Så - da vet jeg hva jeg gjør en vakker dag når jeg ikke føler meg helt på topp...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar