Elvebredden...

Elvebredden...

lørdag 25. april 2015

Tomatplantene står og strutter i nyvasket drivhus...


Dette er årets 'tomatforsamling' - sådd 2. februar
Dette er de 15 forskjellige typene jeg har planlagt å beholde selv
Dette er de ca 20 tomatplantene jeg har planlagt å gi bort...

Faktisk en bedre statistikk enn tidligere år.. "Bare" 20 planter til overs er ikke så verst... Jeg har etter noen sesonger klart å begrense såingen. 
Og - i år klarte jeg for første gang å følge planen: nemlig å så to frø i hver potte - og trekke opp den minste planten.. 
Jeg sår i ca 5cm store potter - fylt 2/3 med vanlig jord og 1/3 med såjord på toppen.  På den måten tar selve såingen noe lengre tid, men jeg slipper prikling og plantene får stå i fred fram til første ompotting til de pottene de står i nå. 
Neste ompotting blir til pottene de står i ut sommeren - de varierer fra 10 - 15 liters potter.


3 kommentarer:

  1. Utrolig frodige og fine tomatplanter. Her kommer du til å få mange tomater i løpet av sommeren. Herlig tid vi har foran oss nå, så nå gjelder det å nyte og kose seg.

    Vivi

    SvarSlett