Elvebredden...

Elvebredden...

mandag 27. mai 2019

Rosa pendulina blomstrer akkurat nå!

For meg er det et ønske med så lang roseblomstring som mulig, og det er Rosa pendulina som hvert år starter blomstringen - i år 22. mai.  Faktisk samme dato som i fjor. Forskjellen er at i fjor kom de andre etter på rad og rekke - nå er det så kjølig at jeg nok må vente på de andre som pleier å følge på.



Rosa pendulina hører hjemme blant villrosene, dvs. roser som gjennom mange tusen år naturlig har utviklet seg i naturen. I Norge har vi den som hagerose, og den har en symbolsk betydning for meg i og med den hvert år setter startskuddet for blomstringen.  Den blomstrer ikke lenge, men kommer til gjengjeld med flotte nyper som fuglene nyter godt av utover sensommeren og høsten.


Det er også en rose du kan plante i skrinn jord og i skyggen, og den trenger ikke noe stell - bortsett fra å klippe bort gamle grener av og til. I hagen min i H3 blir den ca 2 meter høy. Blomstene er enkle og karminrosa, ca 4-6 cm i diameter. Støvbærerne er godt synlige og en fest for humler og bier på en tid da det ikke er noe særlig annet som blomstrer i hagen min.  Rosa pendulina blomstrer til og med før peonene starter!

1 kommentar:

  1. Kaldt i Bergen også (2 grder i morges) men denne blomstrer i arboretet, sammen med andre villroser.

    https://rosebilder.no/press/2019/05/25/bergrose-i-villrosebakken/

    SvarSlett